Kees Tummers, Zoetermeer

Ik heb Gamma, AH, Gilette en Zespri gevraagd of ze inderdaad vanwege vermeend racistische uitlatingen van Johan Derksen zijn gestopt met adverteren bij Voetbal Inside. En als dat zo is, waaruit dat racisme dan wel precies bestaat. Volgens mij wordt dit in Nederland bepaald door de rechter, en niet door een paar BN’ers met onevenredige toegang tot de media, zoals Arie Boomsma, Anouk en ene Glennis Grace, die opriepen tot een advertentieboycot.

Van Zespri heb ik nog niets gehoord. Van de andere bedrijven ontving ik tenenkrommend deugdzame antwoorden waar ik smakelijk om heb gelachen, als het niet zo treurig was.

“Gamma is geen sponsor van Voetbal Inside, maar onze commercials belanden door de doelgroepprofilering wel vaak in de blokken rond VI. Wij nemen afstand van alle racistische uitlatingen die worden gedaan in welk programma dan ook, en steunen de woorden van Johan Derksen op geen enkel manier. Als gelijkwaardigheid voor iedereen betekent dat wij jou als een klant moeten missen, dan is het maar zo.”

“AH is in gesprek met de zender en het klopt dat we hebben besloten om vooralsnog niet te adverteren rondom het programma. Alle ingrediënten voor een beter leven. Voor iedereen. Dat is de missie van Albert Heijn. Met meer dan 1.000 winkels door heel Nederland staan we letterlijk midden in de maatschappij. Wij zijn een supermarkt voor IEDEREEN, al meer dan 130 jaar. Of het nu gaat om leeftijd, geslacht, geloof, seksuele geaardheid, culturele achtergrond of opleiding: iedereen is welkom als klant én medewerker. Daar zijn we trots op en dat bewaken we.”

“Gillette en Gillette Venus heeft wereldwijd een positie ingenomen om een aanjager te zijn voor een meer inclusieve en respectvolle samenleving. Wij blijven in verschillende landen trouw aan deze afspraken en distantiëren ons dus van uitspraken die mensen kwetsen op basis van hun huidskleur, geslacht of seksuele geaardheid.”

Wat vinden jullie, lezers van Ongehoord Nederland: laten we dit schandelijke voorbeeld van trial by media passeren?