Een hoop mensen hebben een bloedhekel aan Amsterdam omdat het een extreemlinkse, arrogante stad is, maar denkt u tijdens de feestdagen ook even aan de inwoners die meteen lid van omroep ON! zijn geworden, die níét op het kartel stemmen? Amsterdam staat meer nog dan Zeeland in de belangstelling als bakermat van het vermeende grootste kwaad in de geschiedenis, de slavenhandel. Activisten denken dat als je deze gedachte maar vaak genoeg herhaalt, het vanzelf een argument wordt waar niemand van terug heeft. 

Bij de EO loopt een serie over de slavernij, Geboeid, met enkele in Nederland wonende Surinamers die op zoek gaan naar sporen van de slavernijtijd. Die serie is een vervolg op de BNNVARA-serie uit 2017, Amsterdam, sporen van suiker. In 2017 waren de hoofdpersonen oud-nieuwslezeres Noraly Beyer en de rapper Typhoon, bekend omdat hij in 2016 door de politie Zwolle staande werd gehouden (hij reed in een dikke auto). 

Onuitgesproken doel van dit soort series is excuses afdwingen van de Nederlandse overheid als opmaat voor doekoe, herstelbetalingen aan de nazaten van de slaven.

De belangrijkste bron van de EO is Karwan Fatah-Black, lid van de extreemlinkse Internationale Socialisten, dus dan weet je al wat voor soort historicus het is. Fatah heeft een Koerdisch-Iraakse vader en een blanke, Nederlandse moeder. Hij is de lieveling van iedereen die dit hoofdstuk van de geschiedenis als een B-film wil afschilderen. Met Amsterdam als geldbeluste schurk en de zwarte mens als weerloos slachtoffer van de racistische, blanke man. 

In een poging hier nog een schepje bovenop te doen, laat de EO een paar Surinamers en Lange Frans, die slavenhouder mag zijn, een personage uit de slaventijd spelen. Met veel emoties, overacting voor het dramatische propaganda-effect, en onbedoeld komisch vanwege het tussen de schuifdeuren-niveau. 

We volgen de accentloos Nederlands sprekende Surinamers Dwight, Tirza, Joey en de mulattin Ella (blanke Nederlandse moeder), de enige van het viertal die nog een soort half-Surinaams accent cultiveert. Het is gefilmd als een reisprogramma, met Noraly Beyer ‒ daar is ze weer ‒ als voice-over. Eerbiedig staan ze op plantage Vertrouwen. Het soort beelden met gedragen cameraverdriet die we ook zien als zwarte Amerikanen in Ghana op het zeer toeristische slavenfort Elmina staan, al kiezen die vaker voor hysterisch gehuil à la de Amerikaanse talkshow. Alsof het gisteren is gebeurd.

Tussendoor krijgen we ook de mening van politieman Dwight te horen over het woord neger. ‘Ik hoor het woord neger best wel vaak. Ik heb het een plek kunnen geven. Maar ik accepteer het niet.  In Nederland is het genormaliseerd dat mensen dingen blijven zeggen die wij niet accepteren.’ Ik denk dat Dwight een software-update heeft gemist. In Nederland bepalen wij zelf wat we zeggen.

Dwight heeft wel meer gemist. Hij reageert stomverbaasd als hij op het erf achter een nieuw huis in de Keizerstraat in Paramaribo een krot ziet. ‘Er is nóg een huis achter! Bizar.’ Hier had de voice-over wel even mogen uitleggen dat het een prasi-oso (pras’oso) was, een erfwoning. Tot op de dag vandaag wonen nog duizenden gezinnen in deze voormalige slavenhuisjes. Dit staat nota bene gewoon in het boek van de journalist Hans Buddingh’ over de geschiedenis van Suriname. Zo zijn er meer momenten waaruit blijkt hoe weinig de vernederlandste Surinamers van de geschiedenis van Suriname weten.

020 heeft besloten een onderzoekscommissie in te stellen (hint: het Nederlandse aandeel in de trans-Atlantische slavenhandel was 5 procent van het totaal). B. en w. zijn van plan op 1 juli tijdens de herdenkingsplechtigheid op het Keti Koti-festival excuses aan te bieden voor de erfschuld van Amsterdam.

Tot ongenoegen van Forum-gemeenteraadslid Annabel Nanninga:

Een kloeke tweet. Amsterdam komt óm in de problemen. Helaas is ironie niet besteed aan de zwarte activisten. Ook Gloria Wekker en haar helper whiteys op de universiteit die een baantje in de gemeentelijke ‘onderzoekscommissie’ hebben gekregen ‒ Leo Lucassen, Gert van Oostindie en Bert de Vries (Stadsarchief) ‒ hebben er geen boodschap aan, die nemen de theatrale zwarte kretologie uiterst serieus. 

Ironie is niet goed genoeg. Je moet als volksvertegenwoordiger deze lieden met hun kwalijke bedoelingen veel harder pareren. Sla hen met de historische feiten van professor emeritus Henk den Heijer om de oren. Trek gewapend met de kennis van historicus Piet Emmer de bodem onder hun van de Amerikaanse negers gegapte clichéverhaal vandaan. En blijf dat doen totdat heel Nederland begrijpt wat er in de hoofdstad aan de hand is: het samenspannen van mau-mauende invasiërs en knipmessende blanke elites. Ze zijn uit op de vernietiging van de Nederlandse geschiedenis en cultuur.

Wilt u reageren?

Dat kan op Facebook, of via Twitter: @WitdeBerna.