Nico Breedveld, Gorinchem

Vanaf de toetreding van tien nieuwe landen tot de Europese Unie in 2004 hebben internationale beroepschauffeurs last van de open grenzen. Met de Oostbloklanden erbij zijn bepaalde vormen van criminaliteit waarmee wij direct te maken krijgen ‒ beroving en illegale werkverschaffing ‒ enorm toegenomen.

Oostblokchauffeurs zorgen daarnaast voor overlast. Ze bevuilen onze stopplaatsen omdat ze permanent in hun auto leven. Dat is tegen de regels, maar die worden niet gehandhaafd door de overheid. Ook zijn er economische nadelen: door de toestroom van chauffeurs uit lagelonenlanden zijn de transporttarieven zo goedkoop dat er voor West-Europese bedrijven niet tegenop valt te concurreren.

Daarbij komt dat overheden niet nadenken over de gevolgen van de toename van het vrachtverkeer: overvolle wegen en eindeloze files. Onze infrastructuur is daar niet op gemaakt en wordt kapotgereden. Het zijn vaak ook nog eens onbekwame bestuurders met een gekocht rijbewijs. Ze zijn een gevaar op de weg.

Ik heb 28 jaar ervaring als internationaal chauffeur. Ik kan nog wel een poosje doorgaan met het schetsen van de problemen waar onze beroepsgroep mee kampt. Ik zie geen voordelen aan de EU, ook niet voor andere Nederlanders. De regering geeft ook nog eens een hoop mensen van buiten Europa onderdak. Asielzoekerscentra zijn overvol en de omwonenden krijgen veel overlast op hun dak. Ik ben het zat en velen met mij. Rutte en zijn trawanten zijn list en bedrog. Dit kan niet langer zo!