De Britten kampen met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs. Dit transportprobleem zorgt voor veel vertragingen bij de brandstofleveranties aan tankstations en vormt zo een strop voor de economie. RTL nieuws van 26 september meldt dat de oorzaak van dit grote logistieke probleem ligt bij de Brexit. De correspondente wijst naar de klagende automobilisten die niet kunnen tanken en ronkt: ‘De Britten beginnen de Brexit nu echt te voelen’. Maar ligt de oorzaak van dit probleem bij het verlaten van de Europese Unie anderhalf jaar geleden? En is het wel een zinnige oplossing om de vacatures te vullen door middel van het binnenhalen van tienduizenden migranten?

Omroep ON! zet de feiten op een rijtje.

Om hoeveel chauffeurs gaat het?

In 2020, het jaar dat Groot-Brittannië de EU verlaat, zijn er ongeveer 320.000 chauffeurs actief in het Verenigd Koninkrijk. Het lijkt een flink aantal, maar toch is er dan al een tekort van meer dan 100.000 chauffeurs. Slechts 16.000 van die vacatures staan open door een afname van Europese chauffeurs die na de Brexit zijn vertrokken en niet zijn teruggekeerd. Dus, zitten de Britten met de gebakken peren door de Brexit, zoals RTL en andere media beweren, of is hier nog iets anders aan de hand?

Geen nieuwe rijexamens door lockdown

Door de COVID-pandemie en de door de overheid ingestelde maatregelen, kunnen er lange tijd geen nieuwe chauffeurs worden opgeleid. In totaal zijn er zo’n 30.000 rijexamens geannuleerd tijdens deze periode. De instroom van nieuwe chauffeurs heeft acht maanden stilgelegen, terwijl er een natuurlijke uitstroom is van chauffeurs die met pensioen gaan. De gemiddelde chauffeur in Engeland is 55 jaar oud.

Belasting verandering

Daarbij komt een verandering in de wetgeving die het minder aantrekkelijk maakt voor Europeanen om als chauffeur te werken in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat hier om de ‘IR35‘ regels, waarbij je geen belasting meer kunt ontwijken door je als ZZP’er uit te huren aan een bedrijf. Een goede reden voor de Europeanen om niet terug te keren naar het Verenigd Koninkrijk.

Het verdient slecht

Een beginnend vrachtwagenchauffeur verdient slechts, zo’n £19.000 bruto per jaar (22.190 euro). Je kunt meer verdienen als magazijnmedewerker. En dan ben je gewoon elke avond thuis, zonder alle nadelen die komen kijken bij het zijn van vrachtwagenchauffeur, zoals lange uren maken en slapen in een krappe cabine.

Het is niet ‘de Brexit’

Het is dus niet de Brexit die wordt gevoeld bij de lege tankstations. Het is een combinatie van de gevolgen van de lockdown, nieuwe belastingregels en een natuurlijke uitstroom richting het pensioen. Deze oorzaken worden versterkt door de relatief lage lonen voor vervelende arbeidsomstandigheden, wat het beroep voor veel mensen onaantrekkelijk maakt. 

De honderd militaire chauffeurs die de het Verenigd Koninkrijk maandag gaat inzetten, omdat brandstofvervoerders niet aan voldoende personeel kunnen komen, zijn dan ook slechts een druppel om een gloeiende plaat. 

Migranten nodig?

Nu zeggen de logistieke bedrijven dat er veel immigranten nodig zijn om de vacatures te vullen en zetten druk op de regering om immigratie te versoepelen. Maar deze ondernemers zien daar vooral hun eigen voordeel. Zij willen liever instroom van immigranten, dan dat ze de lonen verhogen. Meer salaris zet hun winstmarge onder druk, en dat willen ze vanzelfsprekend niet. De vrachtwagenchauffeurs van hun kant kunnen met een buitenlandse toestroom een goed salaris op hun buik schrijven. 

De vraag is dus: welk belang prefereert in de transportsector? Dat van de Britse arbeider, of dat van de Britse grootondernemer? 

De lange files voor de tankstations hebben dus heel weinig met de Brexit te maken, en dat is anders dan de kranten en tv u willen doen laten geloven.